Första svetsen gjord

Publicerad: 2014-05-12 22:48:52

Trots att jag är utbildad svetsare som även har jobbat som det så var jag lite spänd innan jag skulle svetsa första delen, då jag inte svetsat någonting på 2 år. Några strängar på lite skrotbitar senare var det dags och resultatet blev rätt bra. Lite skakig på handen i början. Slutet på svetsen (till vänster) är jag inte orolig för då den kommer smältas ner på nytt när jag fortsätter svetsa runt hörnet. Jag tog även en bild på en insida ifrån en av fogarna för att visa varför vi fasar rören så grovt. Fogen var lite för kall i början så jag fick inte riktig genombränning men annars är jag rätt nöjd med den.

Första byggdagen

Publicerad: 2014-05-12 22:41:00

Nu när allt material kommit var det bara att sätta igång. Sågen som skulle göra jobbet är en gammal Sajo kallbladsåg. Tyvärr är inte denna riktigt lämplig för att skära tunnväggigt då den är lite för hårdhänt, men i detta fallet gjorde det inte så mycket eftersom att alla ändar ska fräsas innan svetsning så att längder och vinklar blir perfekta.

Första omgången med rör är färdigsågade och redo för fräsen. Sågen satte sig lite på tvären då hydrauliken inte betedde sig som den skulle. Under de närmstade dagarna blev detta värre och värre innan den till slut stannade helt.

Efter en omgång genom fräsen så är alla ändarna i exakta vinklar, ner till +/- 0.2 grader. Längderna är +/- 0,2mm. Toleranserna var lätta att hålla på rören med vinkelräta ändar, men lite krångligare på de övriga rören. de frästa ändarna fasas sedan med vinkelslipen ca 1,5mm för att svetsen ska bli helt genomgående.

Första leveransen och vi har fått en sponsor

Publicerad: 2014-05-12 22:18:25

I början av av April kom första materialleveransen ifrån en av mina sponsorer, Logistikservice i Stenkullen. Tack så mycket för stödet!

De tunnväggiga kallformade profilerna är standard precisionsrör. Alla rundstänger är SS2142M och en bit av de är rostfritt. Vid andra leveransen kom en till bit SS2142M och de 4 tjockväggiga rören är 2391N som är till för allt i hjulupphängningen.