Bakre tvärstag

Publicerad: 2014-05-13 00:45:09

För att lättare kunna få i och ur motorn så är det bakre övre tvärstaget demonterbart. Varje ända har ett kraftigt Vinkelbeslag på sig så att lasterna sprids ut bra. Dessa L profiler har dock ingen bra tolerans på så vi fick fräsa till de lite så att vinkeln är exakt. Inne i rören som dessa vinkelbeslag ska skruvas ihop med sitter det små block med gängade hål i sig. Dessa svetsades sedan fast i ramen. (Vissa av bilderna är inte kronologisk ordning.)

Fortsättning på bakre halvan

Publicerad: 2014-05-13 00:38:05

Fler rörbitar kom på plats där bak, även den grova 80x80 balken längst upp. Den är 4mm tjock då tanken är att den ska klara krafterna om man välter med bilen. De bågarna kommer även de vara tjockväggiga. Dock kommer de inte vara gjorda primärt för säkerhet. Man får helt enkelt ha det i åtanke när man kör, precis som när man kör alla andra bilar som inte har något skydd för passagerarna om man välter bilen.

Efter att allting helsvetsat så drog sig en av de rören som går fram till främre halvan lite mer än beräknat. de andra 3 passade perfekt med bulthålen. Det fick bli då att sätta den i spänn några dagar vilket gick bra. för att få de absolut sista så fick vi dock ta hjälp av lite värme. En butangas brännare användes för att få större värmeområde och en långsammare uppvärmning så att de inte blev för koncentrerad punkt som röret deformerades på.

Provning av stol och pedaler

Publicerad: 2014-05-13 00:21:29

I Första omgången ifrån street performance så blev det en stol och pedalställ då vi ville provmontera de för att se så att även långa personer kan köra bilen. Tyvärr har det varit väldigt svårt att få fram några dimensioner för dessa detaljer att gå på när hela chassit ritades upp i SolidWorks så vi fick försöka vårt bästa. Nu när vi testade så såg vi att vi hade lyckats få till det rätt lagom. Motorn ställdes också på ungefär rätt plats.

En till sponsor

Publicerad: 2014-05-13 00:17:32

En till sponsor har gått med på att hjälpa oss i detta projekt. Det är Street performance som har butik i Göteborg och webbshop. De säljer massa delar för rally och streetracing. Tack så mycket för stödet!

Bakre halvan

Publicerad: 2014-05-12 23:47:48
Tanken var ifrån början att ha hela ramen tvådelad av flera anledningar tillexempel om vi skulle få för oss att stoppa i en större motor. Det kommer som det är nu bli väldigt trångt ändå och ingen chans för större motor. Denna iden bestämde vi oss senare för att skrota. Vill vi uppgradera motorn så får det bli i nästa revision av bilen. Det enda som kommer göras är att de nedre plåtarna som bultas ihop kommer istället att svetsas ihop. I mellanfästet så kommer de istället de grövre plåtbitarna skäras bort. Den processen kommer senare dock. Hela bakdelen byggdes på nästintill samma sätt som fronten så det finns inte så mycket att gå igenom där.

Fäste för krängningshämmaren

Publicerad: 2014-05-12 23:36:53

Dessa block är infästningarna för den främre kränningshämmaren. De sitter på utsidan då de även agerar distanser så att spetsarna på krängningsknivarna hamnar längsled på bilen helt rätt. Tyvärr var detta den enda platser som krängningshämmaren kunde placeras så det kommer bli en inbuktning i botten på lastlådan, men det känns som en mild kompromiss.

Länkarmsinfästningar

Publicerad: 2014-05-12 23:31:10

Första steget här blev att svarva till några hylsor som ska svetsas fast i ramen. Eftersom en vanlig mutter har rätt mycket högre draghållfasthet än det stålet vi gjort de i så fick vi kompensera genom att gänga nästan ända igenom och senare använda skruv som greppar ganska djupt, så att risken för att dra sönder gängan minimeras. Dock är stålet i dessa hylsor SS2142M vilket ändå har nästan 80% högre draghållfasthet än "vanligt" konstruktionstål (oftast syftar man på tillexempel SS1312 då). Det är fortfarande inte lika högt som en vanlig mutter. Tredje omgången med rörbitar är frästa, fasade och redo för svetsning. Som det ses på bilderna är även hålen där hylsorna ska vara väl fasade så att svetsen bränner igenom helt. Här är det även viktigt på sidan där hålet är då den fogen ska slipas ner så att länkarmen kan röra sig fritt.

Fortsättning på ramen

Publicerad: 2014-05-12 23:20:01
Nästa etapp var att ta hand om det som ska forma avskiljningen mellan sittbrunnen och motorrummet. Dessa är av rektangulär profil då de är lite kraftigare och ska hålla ihop bakre och främre halvorna av ramen. Mellan de ska även ett mycket grövre rör sitta. Här ser ni även hur vi gör för att fräsa ändarna.

Ramen börjar ta form

Publicerad: 2014-05-12 23:11:58
För att få alla delar av ramen att ligga plant mot varandra så användes en planslipad aluminiumbit. Det gjordes genom att helt enkelt lägga en bit sandpapper mot en planskiva, för att få bort eventuella grader eller kanter som kan få rören att hamna lite skevt. Det kan verka lite overkill men detta var ett väldigt smidigt sätt att kunna punkta ihop delarna på. För att det ska bli minst vridning av svetsningen så punktas innerhörnen ihop först och mäts innan helsvetsning.

Motorn

Publicerad: 2014-05-12 23:03:42
Motorn som kommer användas är en V6 ifrån audi på 2,8 liter. Reglerna för amatörbyggda fordon säger max 200 hk/ton. Motorn är på 175 hk och 250 nm. Slutvikten har vi räknat grovt på kommer landa lite under 875 kg vilket är den lägsta tillåtna för en sådan motor. Det var även dags att sätta upp lite motivation i verkstan.