Bakre naven

Publicerad: 2014-06-21 14:37:12

Naven där alla hjullager ska pressas in i var ett väldigt långsamt jobb. Första steget var att svarva ifrån den grova stången i allra första bilden. En av naven användes för att provmontera ett hjullager och det satt bra. Naven för bakhjulen (de med koniskt hål) krävde 5 uppsättningar vadera i fräsen för att få till alla bearbetningsmoment. De urfräsningarna på sidan där hjullagret ska pressas i är till för att man ska kunna använda en lageravdragare om hjullagret skulle behöva demonteras.

Länkarmarna fortsätter

Publicerad: 2014-06-06 19:02:53

De övre länkarmarna börjar bli färdiga. En fixtur tillverkades för både främre och bakre. För att inte det skulle bli för små vinklar och för att delarna för stötdämparna skulle få plats så behövdes rören bockas. Efter det sattes rören upp i fräsen och notchades.

Länkarmarna

Publicerad: 2014-05-27 15:50:58

Arbetet på länkarmarna fortsätter. Nu är det de bakre, nedre som tillverkas. Rören notchas på samma sätt med ursvarvningshuvudet. En fixtur byggdes av lite skrotbitar. de långa röret i fixturen kommer även användas för de främre länkarmarna. Liknande fixtur för båda de övre länkarmarna är under produktion. Alla de små hylsorna är innerhylsor till bussningarna i länkarmarna. Planerna var från början att använda oss av länkhuvuden men eftersom bilen är primärt för gata och ska vara bekväm att köra även längre sträckor så valde vi bussningar istället. De 4 som är längre än för de övre, främre. Det är för att man ska kunna justera castern på framhjulen. De större hylsorna är andra delen för att kunna justera cambern.

Uppmätning av bromsokshållare

Publicerad: 2014-05-27 10:59:42

Spindlarna både fram och bak kommer tillverkas av oss själva och de har varit färdigritade förutom på en punkt nämligen positionen av fästbultarna till bromsokshållarna. För att mäta upp dessa så började vi med att lägga ett bromsbelägg på plats på skivan och sedan hållaren. Med hjälp av en centrikator mättes först mittenhålet upp och nollades, sedan mättes fästhålen med hjälp av 2 passkruvar. Genomsnittsavståndet användes sedan mellan mittenhålet på bromsskivan och de 2 infästningarna för att inte bromsbelägget skulle ligga vridna.

Början på hjulupphängningen

Publicerad: 2014-05-27 10:48:17
Ramen börjar närma sig redo då det bara är lite trianguleringsstag kvar. Helsvetsning av ramen är på gång men det blir lite åt gången. Det krävs en del planering av vilken ordning man ska svetsa i för att ramen inte ska slå sig för mycket. För att på enklast sätt kunna justera camber både fram och bak så kommer det vara gängade hylsor inne i ett par rör med en stoppklack. Allting kommer sedan låsas på plats med en kontramutter. Rören för länkarmarna börjar även bli redo. Dessa notchas ut med hjälp av er ursvarvningshuvud vilket gav ett väldigt bra resultat. Först var tanken att en hålsåg skulle användas men det blev inte lika bra för att få till längden precis rätt. Stängerna till stötdämparna har nu också tagit form. De korta kommer användas som toe-stag för bakvagnen. Efter det var det dags att punkta fast stödbeslagen för de nedre länkarmarna.

Blandat jobb

Publicerad: 2014-05-27 10:29:34

De senaste dagarna har det blivit mycket fram och tillbaka mellan vilka områden vi arbetat med. Länkarmsinfästningarna har fått sin kontaktyta tillfräst och hålen borrade. De sista rören till tunneln är på plats och svetsändarna för länkarmarna och stötdämparna är klara.

Fortsatt på främre halvan

Publicerad: 2014-05-13 01:27:16

Den främre halvan börjar närma sig sin slutgiltiga form nu när rören på sidorna, tunneln och diverse tvärstag har kommit på plats. Dessa går som tur va mycket snabbare då de kan grovkapas med vinkelslip och sättas upp i skruvstycket i fräsen. Sen används ett digitalt vattenpass för att få vinklarna rätt.

Lite smådelar

Publicerad: 2014-05-13 01:20:20
På sistone har det trillat in och även hittats lite smådelar. Bromsokshållare fram har anlänt, blästrats och redan hunnit börja rosta lite. Bromsokshållare bak behövdes inte då de följde med oken. Nu har vi även diverse AN kopplingar, slangar, bränslepump osv. Vissa är delar som beställdes för längesen, andra anlände nyligen. Lederna för hjupupphängningen fram är samma (maxi och transit) som de flesta lotus seven replikor kör med.

En tredje sponsor

Publicerad: 2014-05-13 01:12:12

Nu är det webbshoppen skruvat.se som hjälper oss med detta projekt. Stort tack till de med för stödet!

Inte riktigt allt är med på bilderna.

Rattnavet

Publicerad: 2014-05-13 00:54:46

Rattstången vi har plockat är ifrån en Volvo S70. Från början hade vi tänkt använda oss av en ifrån en 850 men den nyare såg lite bättre ut. Innan hade vi testat att det var samma splines men tappen för återställningen av blinkersen var för kort. Det blev till att sätta upp den i fräsen och plana av några millimeter på baksidan. Plastringarna som annars huserar kabeln till air-bagen behövde även förstoras upp. Det verkade inte så bra att det som stoppade navet när man drar åt dess skruv är splinsen så den fick fräsas upp lite och fasades. stången som den skruvas fast i har en motgående fas som den istället trycker emot. Piggen som är för tutan fick även flyttas lite. Detta nav var tyvärr lite för långt då avståndet till armen för binkersen blir ca 15mm längre. Eventuellt tillverkar vi ett eget i framtiden.