Bakre naven
Publicerad: 2014-06-21 14:37:12
Länkarmarna fortsätter
Publicerad: 2014-06-06 19:02:53
De övre länkarmarna börjar bli färdiga. En fixtur tillverkades för både främre och bakre. För att inte det skulle bli för små vinklar och för att delarna för stötdämparna skulle få plats så behövdes rören bockas. Efter det sattes rören upp i fräsen och notchades.

Länkarmarna
Publicerad: 2014-05-27 15:50:58
Arbetet på länkarmarna fortsätter. Nu är det de bakre, nedre som tillverkas. Rören notchas på samma sätt med ursvarvningshuvudet. En fixtur byggdes av lite skrotbitar. de långa röret i fixturen kommer även användas för de främre länkarmarna. Liknande fixtur för båda de övre länkarmarna är under produktion. Alla de små hylsorna är innerhylsor till bussningarna i länkarmarna. Planerna var från början att använda oss av länkhuvuden men eftersom bilen är primärt för gata och ska vara bekväm att köra även längre sträckor så valde vi bussningar istället. De 4 som är längre än för de övre, främre. Det är för att man ska kunna justera castern på framhjulen. De större hylsorna är andra delen för att kunna justera cambern.

Uppmätning av bromsokshållare
Publicerad: 2014-05-27 10:59:42
Spindlarna både fram och bak kommer tillverkas av oss själva och de har varit färdigritade förutom på en punkt nämligen positionen av fästbultarna till bromsokshållarna. För att mäta upp dessa så började vi med att lägga ett bromsbelägg på plats på skivan och sedan hållaren. Med hjälp av en centrikator mättes först mittenhålet upp och nollades, sedan mättes fästhålen med hjälp av 2 passkruvar. Genomsnittsavståndet användes sedan mellan mittenhålet på bromsskivan och de 2 infästningarna för att inte bromsbelägget skulle ligga vridna.

Början på hjulupphängningen
Publicerad: 2014-05-27 10:48:17
Blandat jobb
Publicerad: 2014-05-27 10:29:34
Fortsatt på främre halvan
Publicerad: 2014-05-13 01:27:16
Den främre halvan börjar närma sig sin slutgiltiga form nu när rören på sidorna, tunneln och diverse tvärstag har kommit på plats. Dessa går som tur va mycket snabbare då de kan grovkapas med vinkelslip och sättas upp i skruvstycket i fräsen. Sen används ett digitalt vattenpass för att få vinklarna rätt.

Lite smådelar
Publicerad: 2014-05-13 01:20:20
På sistone har det trillat in och även hittats lite smådelar. Bromsokshållare fram har anlänt, blästrats och redan hunnit börja rosta lite. Bromsokshållare bak behövdes inte då de följde med oken. Nu har vi även diverse AN kopplingar, slangar, bränslepump osv. Vissa är delar som beställdes för längesen, andra anlände nyligen. Lederna för hjupupphängningen fram är samma (maxi och transit) som de flesta lotus seven replikor kör med.
En tredje sponsor
Publicerad: 2014-05-13 01:12:12
Nu är det webbshoppen skruvat.se som hjälper oss med detta projekt. Stort tack till de med för stödet!
Inte riktigt allt är med på bilderna.


Rattnavet
Publicerad: 2014-05-13 00:54:46