Delar till tanken

Publicerad: 2014-09-03 02:11:07

2mm aluminium blev det till tanken. 2 av de väggstycken kommer skäras upp och agera skvalpskott inne i taken. En kort bit av röret kommer fästas under tanken och är till för att det inte ska suga luft vid inbromsning eller kraftig kurvtagning när tankinnehållet är lågt.

Delar till växlingslänkaget

Publicerad: 2014-09-03 02:03:54

Växlingen är ett krångligt område eftersom att original så satt växelspaken direktmonterad mot ingående axel på växellådan. Nu kommer vi behöva använda oss av reglagekablar som annars används på båtar. En av delarna behövde svetsas ihop och vi testade att använda alutite vilket var ganska smidigt. Med lite träning skulle det nog gå att få finare fogar.

Golvet på plats

Publicerad: 2014-09-03 01:49:25
Då nästan allting är fastsvetsat på ramen som ska vara runt sittbrunnen så var det dags att fästa golvplåten, 2mm tjock. Vi ville inte svetsa den på plats då det troligtvis skulle slå sig så mycket utan den fästes med 89 st rostfria blindnitar.

Distanser

Publicerad: 2014-09-03 01:46:17
För att kunna justera caster-vinkeln på framhjulen så tillverkades ett par distanser i rostfritt. Dessa är till för att flytta övre länkarmarna i längsled.

Tillverkning av rattstång

Publicerad: 2014-09-03 01:43:18

För att ratten skall kunna vara justerbar i både höjd och längdled måste den nedre rattstången vara utdragbar vilket fanns att köpa färdig. Den övre rattstången behövde skarvas vilket gjordes genom att svarva till presspassning på ca 6 hundradelar. Den ska sedan svetsas, men det ska inte göras förrän den provmonterats. Splinsen på styrväxeln axeln fylldes igen med svets, svarvades till tät tolerans mot kullänken och frästes sedan till för ett kilspår. Kilspår frästes även till i förlängningen av övre rattstången. Hål för stoppskruv borrades även i båda kullänkarna. Alla yttre delar av styrväxeln blästrades sedan och några pulverlackerades. De inre styrlederna hammarlackades.

Pulverlackering

Publicerad: 2014-08-13 01:00:24

Alla länkarmarna är nu tillverkade, provmonterade, blästrade och pulverlackerade. Eftersom alla de övre länkarmarna har hylsor i sig för att justera camber vinkeln så pulverlackerades de inte i de hålen utan de kommer behöva rostskyddas på annat sätt.

Leverans

Publicerad: 2014-08-13 00:49:34
Vi har nu fått fler hjullager som ska pressas på plats så fort som naven har pulverlackerats. Dessa hjullager passar ursprungligen tillexempel Volvo V50. Tätningar för länkhuvudena har även anlänt.

Styrningen börjar ta form

Publicerad: 2014-08-13 00:37:34
Fäste för styrväxeln är tillverkad och satt på plats. Rattstången sattes på plats lite provisoriskt för att kunna komma på en bra lösning för axeln som ska gå däremellan. Den biten måste vara utdragbar då ratten ska kunna justeras i både höjdled och längdled.

Tvärstag i ramen

Publicerad: 2014-08-13 00:29:08

Två högar med rörbitar är redo att svetsas på plats. Bitarna på sista bilden är armarna som tanken ska ligga på.

Styrväxel inhandlad

Publicerad: 2014-08-13 00:23:18

Styväxeln är ifrån en VW passat och är utan servostyrning. Den hade även rätt avstånd mellan de inre lederna för att minska bump-steer. Styrväxeln demonterades, rengjordes, blästrades och vissa delar pulverlackerades.