Bakre tvärbalken

Publicerad: 2014-12-04 23:27:58

Från början var tanken att det skulle sitta deformationszoner där bak på samma sätt som framtill på bilen, men den idé hoppade vi över. En tvärbalk behövde vi sätta dit för att hålla uppe karossen och lyktorna, samt att skydda mot en lättare smäll. Anledningen för att den kvadratiska profilen som leder bak till tvärbalken är vinklad utåt är för att de är tänkta att ge med sig först, så att inte ramen skulle knäcka sig längre fram vid en mild kollision.

Motorfästen

Publicerad: 2014-12-04 23:22:18
Motorfästena var en väldigt långsam process. Det var svårt att få en sitta rakt i alla led och att även komma fram till bästa position i längsled. Till slut blev det dock bra. De gamla motorfästena användes då de inre bultmönstrena behövdes. Mestadels av deras massa frästes bort så att det kunde boxas ihop av aluminium plattstång.

Bromshållarna fixade

Publicerad: 2014-12-04 23:16:32

Vi hade lite för bråttom när vi tillverkade bromsokshållarna och glömde distanserna som flyttar ut bromsoken. Vi blev tvungna att blästra bort pulverlacken för att kunna svetsa fast dom. Detta blev dock ett bra test av hur hårt våran egna pulverlack sitter.

Smådelar gjorda

Publicerad: 2014-12-04 23:13:19
Det har gått långsamt med byggnationen på sistone, främst för att alla smådetaljer tar väldigt lång tid att tillverka. Det har även blivit en del omplanering. Fästena för stötdämparna gjordes om både fram och bak. Hål har borrats under tanken för att leda kablar och vajrar bak till motorn m.m.

Styrningen på plats

Publicerad: 2014-09-13 23:48:47

Efter att allt med styrväxeln är klart så var det dags för rattstången. Efter en del experimenterande så hittade vi ett bra mittenläge och fixerade med lite plattstång. Det skall dock förstärkas vid senare tillfälle då den nu inte är stark i sidled. Den utdragbara delen fungerar mycket bra och det finns ganska bra med justerbarhet i ratten både i höjd och djup.

Första detaljen fräst

Publicerad: 2014-09-13 23:41:39

Första detaljen som frästes fram för bilen är styrarmarna. Efter en liten omplanering så bestämde vi oss även för att använda oss av länkhuvuden till styrningens yttre leder. Gängan behövde vi göra om och styrstagen kortas ner.

Växlingslänkaget på plats

Publicerad: 2014-09-13 23:39:31
Original så är växelspaken monterad direkt på en axel som går ut ifrån lådan men eftersom nu motorn sitter på helt annan plats så måste detta lösas på annat sätt. Reglagevajrar kommer användas för att kunna få en både dragande och puttande rörelse vid växling.

Ny maskin

Publicerad: 2014-09-13 23:34:45
Det har varit lite segt med uppdateringar på sistone då vi införskaffat en ny CNC-fräs. Maskinen är en Värnamo R-150. Det tog några dagar innan maskinen kom igång då några små detaljer inte fungerade på den tillexempel en givare för oljan till växellådsoljan för spindeln. Några slangar läckte lite som byttes och flera dagars arbete med att rengöra maskinen. Några fler dagar behövde läggas på att lära sig styrsystemet.

Däck och fälg med ny sponsor, falgproffset.se

Publicerad: 2014-09-13 23:28:18

Ett till företag har gått med och sponsrat detta projekt, nämligen falgproffset.se. Stort tack till dom för detta stöd!
Fälgarna är Dotz Fast Fifteen och däcken är Bridgestone Potenza Adrenalin RE002. Fälgarna är 17" x 8" och däcken är 235/45. Vi valde en relativt hög profil på däcken för att komforten skulle bli bra, då bilen är tänkt att gå bra även längre resor.

Spindlarna

Publicerad: 2014-09-03 03:16:25
Alla spindlarna är nu klara och lagerna har pressats på plats, redo för montering.