Bakre växlingslänkaget

Publicerad: 2015-05-02 16:00:44

För att överföra kraften ifrån främre till bakre växlingslänkaget så använder vi oss av reglagevajrar. De har stänger i ändarna som leds i rör så de klarar av både drag och tryck av vajern.

Oljekylare

Publicerad: 2015-05-02 15:57:50

Oljekylaren ville vi med sätta fram för att få bort mer värme ifrån motorrummet.

Kylsystemet

Publicerad: 2015-05-02 15:54:02

Radiatorerna är specialtillverkade för att passa bäst. Fästöron fick vi svetsa dit i efterhand. Alla 90 graders böjar använder vi oss av silikonslang till men 45 graders så kapade vi rören i vinkel och svetsade ihop.

Störtbågarna

Publicerad: 2015-02-11 14:50:15

Bockningen av störtbågarna blev inte snygg på grund av radien i förhållande till väggtjockleken. Vi kommer behöva snygga till dom lite innan ramen lackas. Annars passar dom perfekt i konturen runt stolen vilket är vad vi ville. Från början var tanken ett stag bakåt men det struntade vi i, då det inte går att få bra genom karossen.

Bältet på plats

Publicerad: 2015-02-11 14:36:06
På andra försöket fick vi till fästpunkterna för bältet. Första försökte blev inte så bra för att de nedre fästpunkterna kom för långt bak vilket gjorde att vinkeln på bandet över midjan blev för liten.

Drivaxlar

Publicerad: 2015-02-11 14:28:53

Till att börja med kommer ett par drivaxlar att skarvas för att komma fram till rätt längd men även under första testkörningarna. De kommer sedan skickas iväg för nytillverkning. Drivaxlarna ifrån Audin var ihåliga med bra precision så volvo axlarna svarvades till med bra passning för att få dom så raka och koncentriska som möjligt. Efter det provmonterades allt och fjädringen på bakhjulet rörde sig genom hela sitt slag för att hitta det kortaste och längsta läget, både när den inre drivknuten är längst in och längst ut. Efter det hittade vi en bra mittposition. Klacken för låsringen på volvo axeln är nersvarvad men har byggts upp på nytt med svetsen och svarvat till rätt dimensioner.

Batterifäste

Publicerad: 2015-02-11 14:20:07
Den enda bra platsen för batteriet är där framme så det byggdes en liten ram för den att sitta i.

Bakljus

Publicerad: 2015-02-11 14:16:55
Bakljusen kommer med ifrån Audi A6 och är halogen varianten. Bakljusen var lättare att få till positionen på men svårare att fästa eftersom de inre halvorna av lamphusen inte hade några bra fästpunkter som de yttre.

Fronten klar, strålkastare monterade

Publicerad: 2015-02-11 14:09:09
Efter att krashboxarna och främre tvärbalken blev klara så var nästa steg fästena för strålkastarna. Det var väldigt svårt att få till en position som ser proportionerlig ut eftersom strålkastarhusen är rätt stora. Efter en del testande fram och tillbaka kom vi fram till en position som vi blev väldigt nöjd med. För att få rätt vinkel på strålkastarhusen så ställdes justeringsskruvarna för reflektorerna i mitten och ljusbilden användes sedan för att få rätt vinkel.

Strålkastarna provmonteras

Publicerad: 2014-12-04 23:33:09

Efter lång väntan är nu strålkastarna provmonterade. De kommer ifrån Audi A6. Det är ganska ovanligt att den modellen säljs med halogen strålkastare vilket gör de lite unika. De stora aluminiumprofilerna i mitten är obearbetade delarna till främre crashboxarna.