Första leveransen och vi har fått en sponsor

Publicerad: 2014-05-12 22:18:25

I början av av April kom första materialleveransen ifrån en av mina sponsorer, Logistikservice i Stenkullen. Tack så mycket för stödet!

De tunnväggiga kallformade profilerna är standard precisionsrör. Alla rundstänger är SS2142M och en bit av de är rostfritt. Vid andra leveransen kom en till bit SS2142M och de 4 tjockväggiga rören är 2391N som är till för allt i hjulupphängningen.

Första byggdagen

Publicerad: 2014-05-12 22:41:00

Nu när allt material kommit var det bara att sätta igång. Sågen som skulle göra jobbet är en gammal Sajo kallbladsåg. Tyvärr är inte denna riktigt lämplig för att skära tunnväggigt då den är lite för hårdhänt, men i detta fallet gjorde det inte så mycket eftersom att alla ändar ska fräsas innan svetsning så att längder och vinklar blir perfekta.

Första omgången med rör är färdigsågade och redo för fräsen. Sågen satte sig lite på tvären då hydrauliken inte betedde sig som den skulle. Under de närmstade dagarna blev detta värre och värre innan den till slut stannade helt.

Efter en omgång genom fräsen så är alla ändarna i exakta vinklar, ner till +/- 0.2 grader. Längderna är +/- 0,2mm. Toleranserna var lätta att hålla på rören med vinkelräta ändar, men lite krångligare på de övriga rören. de frästa ändarna fasas sedan med vinkelslipen ca 1,5mm för att svetsen ska bli helt genomgående.

Första svetsen gjord

Publicerad: 2014-05-12 22:48:52

Trots att jag är utbildad svetsare som även har jobbat som det så var jag lite spänd innan jag skulle svetsa första delen, då jag inte svetsat någonting på 2 år. Några strängar på lite skrotbitar senare var det dags och resultatet blev rätt bra. Lite skakig på handen i början. Slutet på svetsen (till vänster) är jag inte orolig för då den kommer smältas ner på nytt när jag fortsätter svetsa runt hörnet. Jag tog även en bild på en insida ifrån en av fogarna för att visa varför vi fasar rören så grovt. Fogen var lite för kall i början så jag fick inte riktig genombränning men annars är jag rätt nöjd med den.

Motorn

Publicerad: 2014-05-12 23:03:42
Motorn som kommer användas är en V6 ifrån audi på 2,8 liter. Reglerna för amatörbyggda fordon säger max 200 hk/ton. Motorn är på 175 hk och 250 nm. Slutvikten har vi räknat grovt på kommer landa lite under 875 kg vilket är den lägsta tillåtna för en sådan motor. Det var även dags att sätta upp lite motivation i verkstan.

Ramen börjar ta form

Publicerad: 2014-05-12 23:11:58
För att få alla delar av ramen att ligga plant mot varandra så användes en planslipad aluminiumbit. Det gjordes genom att helt enkelt lägga en bit sandpapper mot en planskiva, för att få bort eventuella grader eller kanter som kan få rören att hamna lite skevt. Det kan verka lite overkill men detta var ett väldigt smidigt sätt att kunna punkta ihop delarna på. För att det ska bli minst vridning av svetsningen så punktas innerhörnen ihop först och mäts innan helsvetsning.

Fortsättning på ramen

Publicerad: 2014-05-12 23:20:01
Nästa etapp var att ta hand om det som ska forma avskiljningen mellan sittbrunnen och motorrummet. Dessa är av rektangulär profil då de är lite kraftigare och ska hålla ihop bakre och främre halvorna av ramen. Mellan de ska även ett mycket grövre rör sitta. Här ser ni även hur vi gör för att fräsa ändarna.

Länkarmsinfästningar

Publicerad: 2014-05-12 23:31:10

Första steget här blev att svarva till några hylsor som ska svetsas fast i ramen. Eftersom en vanlig mutter har rätt mycket högre draghållfasthet än det stålet vi gjort de i så fick vi kompensera genom att gänga nästan ända igenom och senare använda skruv som greppar ganska djupt, så att risken för att dra sönder gängan minimeras. Dock är stålet i dessa hylsor SS2142M vilket ändå har nästan 80% högre draghållfasthet än "vanligt" konstruktionstål (oftast syftar man på tillexempel SS1312 då). Det är fortfarande inte lika högt som en vanlig mutter. Tredje omgången med rörbitar är frästa, fasade och redo för svetsning. Som det ses på bilderna är även hålen där hylsorna ska vara väl fasade så att svetsen bränner igenom helt. Här är det även viktigt på sidan där hålet är då den fogen ska slipas ner så att länkarmen kan röra sig fritt.

Fäste för krängningshämmaren

Publicerad: 2014-05-12 23:36:53

Dessa block är infästningarna för den främre kränningshämmaren. De sitter på utsidan då de även agerar distanser så att spetsarna på krängningsknivarna hamnar längsled på bilen helt rätt. Tyvärr var detta den enda platser som krängningshämmaren kunde placeras så det kommer bli en inbuktning i botten på lastlådan, men det känns som en mild kompromiss.

Bakre halvan

Publicerad: 2014-05-12 23:47:48
Tanken var ifrån början att ha hela ramen tvådelad av flera anledningar tillexempel om vi skulle få för oss att stoppa i en större motor. Det kommer som det är nu bli väldigt trångt ändå och ingen chans för större motor. Denna iden bestämde vi oss senare för att skrota. Vill vi uppgradera motorn så får det bli i nästa revision av bilen. Det enda som kommer göras är att de nedre plåtarna som bultas ihop kommer istället att svetsas ihop. I mellanfästet så kommer de istället de grövre plåtbitarna skäras bort. Den processen kommer senare dock. Hela bakdelen byggdes på nästintill samma sätt som fronten så det finns inte så mycket att gå igenom där.

En till sponsor

Publicerad: 2014-05-13 00:17:32

En till sponsor har gått med på att hjälpa oss i detta projekt. Det är Street performance som har butik i Göteborg och webbshop. De säljer massa delar för rally och streetracing. Tack så mycket för stödet!