ECUn på plats

Publicerad: 2015-07-06 01:42:38
Då inte ECUn original sitter i motorrummet så ville vi inte heller sätta den där. Utrymmet bredvid handbromsen var precis tillräckligt stort för den. Vi råkade dock kapa några kablar för mycket när vi tog ur motorn. Luftmassemätaren och en vakuum solenoid för spjället i insuget behövde vi koppla ihop igen.

Relä för hel och halvljus

Publicerad: 2015-06-14 01:29:13

Eftersom att växlingen mellan hel och halvljus på spaken fungerar som en momentan strömbrytare så behövde vi ett ovanligt relä. Vi provade först med ett som kom ifrån en volvo v70 där helljus spaken kom ifrån men fick inte till det så som vi ville ha det. Till slut hittade vi ett relä som gjorde som vi ville, efter lite modifierande.

Drivaxlarna klara

Publicerad: 2015-06-14 01:24:31

Efter att de två halvorna av drivaxlarna svetsats ihop så svarvades en hylsa till som pressades på plats och svetsades. Eftersom att den ena drivaxeln sticker in ca 40mm i den andra så blir detta en väldigt säker sammanfogning. Drivaxlarna lämnades sedan in för riktning och balansering. De inre drivknutarna va nästan nya så de bytte vi fettet på och återanvände.

Kylvätsketanken

Publicerad: 2015-06-14 01:18:48

Anslutningen som satt på tanken var inget vi kunde använda oss av utan den svetsades igen och ersattes av två AN6 anslutningar istället. Undersidan av tanken leder till röret precis innan vattenpumpen och ovansidan av tanken går till en plugg som annars används för avluftning av kylsystemet. Hittils har detta fungerat väldigt bra. Ytterligare fästpunkt för tanken kommer senare.

Styrservopumpen

Publicerad: 2015-06-14 01:14:40

Remmen till generatorn går via styrservopumpen och första tanken var att få tag på en kortare rem som bara går mellan vevaxeln, generatorn och spännrullen. På grund av profilen på remmen lyckades vi dock inte med det. Vi valde istället att tömma pumpen på innehåll och fylla den med olja för att glidlagerna ska få sin smörjning. Den övre pluggen borrade vi ett litet hål i för att inte det skulle byggas upp ett högt tryck inne i pumpen. Undersidan av pluggen stoppades även med stålull för att hålla borta smuts och ge lite motstånd för oljan så att den inte pressas ut.

Ny tank

Publicerad: 2015-06-14 01:06:12
Den första tanken blev inte speciellt bra utan vi valde att göra om den, denna gången i stål. Istället för en skål under tanken där bensinen tas ifrån så sitter alla anslutningarna på ovansidan istället. En invändig skål svetsades på plats för att minska risken att pumpen suger luft vid skarp kurvtagning.

Ny donatorbil

Publicerad: 2015-05-02 16:31:13

Eftersom att den första motorn var såpass sliten invändigt så tänkte vi att det skulle gå snabbare och bli billigare att skaffa en ny donatorbil. Vi skaffade även en med lite större motor, 2.8L. Den vi fick tag på hade bara gått 19600 mil vilket var bra. Motorn och växellådan är även i bra skick. Det vi behövde ifrån bilen var motorn, växellådan och tändningssystemet. Först gjorde vi en grovrensning av kablarna så att vi kunde starta motorn utanför bilen och sedan rensade vi resten så bara det nödvändiga var kvar.

Ute och rullar bilen samt vägning

Publicerad: 2015-05-02 16:23:05

För första gången fick Vegran lämna verkstan och komma ut! Vi bogserade runt den en del för att känna så allting fungerade bra vilket det gjorde. Vi passade även på att väga den och totalt 660 kilo utan förare, med tom tank och med en del innehåll i motorn borta (kolvar, generator). Viktfördelningen blev ca 54-55% bak vilket vi är väldigt nöjda med.

Handbroms

Publicerad: 2015-05-02 16:09:56

Handbromsspaken kommer ifrån en volvo V50. Vi fick även med damasken men får se om den kommer användas eller om vi måste göra en ny. Hållaren för spaken behövde modifieras ganska mycket och förstärkas upp på nytt för att få plats i våra ganska smala tunnel.

Delar till broms och koppling

Publicerad: 2015-05-02 16:07:24

Rör slangar och anslutningar beställdes ifrån england i hopp om att komma undan lite billigare. Det visade sig att alla hane anslutningar var för korta i den gängade änden så de gick inte att använda.